Niukkuuden pedagogiikka

2,00 

Perusasioiden opettamisen puolesta
Kontturi, Jyri
978-952-451-422-4;
PS-kustannus.
Opettajan ääni
2009

Niukkuuden pedagogiikka on ajatusmalli, joka on syntynyt eräänlaisena vastineena nykylasten huoneet, lomat ja mielet täyttävälle tavara- ja kokemuskaaokselle. Sille, että mikään ei ole enää mitään, kun kaikkea on jo saatu. Miten koulu kykenee kilpailemaan sen kanssa, että lapset ovat koko pienen ikänsä eläneet elämystulvassa puuhalandiassa, kotipitseriassa, videopeli-imurissa, ostoshelvetissä, ulkomaanmatkoilla ja lelumeressä?

Ei mitenkään. Siinä ei auta, vaikka opettaja jonglööraisi kolmella appelsiinilla. Ei näitä sokerikoomassa tokkuroivia ja ylivilkkaiksi viritettyjä maailmanvalloittajia herätetä metelillä ja värivaloilla.

Parinkymmenen viime vuoden aikana on aallonharjalle noussut vuorollaan yksi jos toinenkin trendinikkari ja elämäntapapedagogi ja saattanut muut häpeään.

Tämä kirja on meidän tavallisten peruskoulun opettajien vastaisku kaikille näille guruille. Niukkuuden pedagogiikka lähtee siitä vanhasta perusoivalluksesta, että pieni on kaunista ja tosipienikin todellista.

Oleellisia eivät ole kehykset eivätkä tekniset välineet. Niukkuuden pedagogiikka ei ole kiinni varustelukilvasta eikä se sido ihmistä yhteen välineeseen vaan päinvastoin kannustaa käyttämään jo olemassa olevia resursseja. Kirja herättää keskustelun siitä mikä on tarpeeksi, vai onko mikään, ja armahtaa jokaisen opettajan palaamaan perusasioiden äärelle - ilman huonoa omatuntoa.

2 varastossa

Lisätiedot