Koettu kampus

2,00 

Kirjoituksia Jyväskylän yliopistosta : Jyväskylän yliopiston tasa-arvotoimikunnan juhlajulkaisu
Koikkalainen, Riitta
951-39-1950-1; 1236-861X
Jyväskylän yliopisto. Museo
Julkaisuja (18)
2004

Jyväskylän yliopisto vietti 70-vuotisjuhliaan vuonna 2004. Yliopiston tasa-arvotoimikunta halusi omalta osaltaan osallistua juhlintaan ja kirjautti ylös kampusten eloa. Syntyi teos Koettu kampus - kirjoituksia Jyväskylän yliopistosta. Kirjan 12 artikkelissa käsitellään Jyväskylän yliopiston kampusta, oikeammin kampuksia, Jyväskylän yliopistoa fyysisenä, mentaalisena ja sosiaalisena tilana. Kirjan toimittaja on Riitta Koikkalainen.

Avausartikkelissa, Olli-Pekka Moision Unia Alvar Aallon seinällä, pohditaan kampusta fyysisenä tilana ja sitä, mitä ja miten fyysiset tilat raamittavat kokemusta, mihin suuntaan ajatusta ohjaavat. Antti Teittisen teksti Kampus ja muuttuva yliopisto käsittelee osittain samaa teemaa - sosiologisesta näkökulmasta käsin. David Hoffman miettii omassa kirjoituksessaan 300 Meters maahanmuuttajataustaisten akateemisten toimijoiden tilannetta. Martti Silvennoinen lähtee omasta tilan kokemisen muistostaan - kouluajoiltaan - ja sitä taustaa vasten kasvattaa tekstinsä pohtimaan sitä, kuinka tilojen käyttäjät myös omalta osaltaan luovat tilakokemuksia.

Riikka Kannisto kertoo tekstissään Minun kampukseni kokemuksiaan näkövammaisena opiskelijana sekä JYn kampuksilla että Münchenissä olevassa Ludwig Maximilianin yliopistossa. Tiina Hokkanen-Oja on kirjoittanut opiskelijaelämäkerran, Ihmisikä elämää opiskelijana missä hän miettii kokemuksiaan cp-vammaisena opiskelijana. Juha T. Hakala kirjoittaa gradunteon ongelmista otsakkeella Kun gradusta tulikin ongelma ja ehdottaa myös keinoja, miten asiaintilaa voisi mainittujen ongelmien kohdalla parantaa.

Tuija Hyppönen kertoo kokemuksistaan yliopisto-opiskelijan ohjaajana - Hyppönen suoritti oman opetusharjoittelunsa erityispedagogiikan pilottihankkeessa, jossa keskityttiin auttamaan yliopisto-opiskelijoita heidän oppimisvaikeuksissaan. Hyppösen tekstin otsikko on Kehittyykö oppimaan oppiminen. Hyppösen tekstin kanssa käy dialogia Irma Kakkuri kirjoituksessaan Kolmen tason tarinoita - lukemisen perustaitojen ohjaus yliopisto-opiskelussa.

Helena Sume näyttää lukijoilleen mitä merkitsee olla kuulovammainen toimija kampuksella, hänen kirjoituksensa otsikko on Kuuroutuneen tutkijakoulutettavan kampus. Marjatta Marin puolestaan eleganttiin tapaansa pohtii lukijan nähden sitä, millaista on ollut olla ensimmäinen ja ainoa nainen yliopiston (johto)elimissä; hänen otsikkonsa on Akateemisella uralla Jyväskylässä. Teoksen epilogina on Paula Määtän omakohtaisesta kokemuksesta yleiseen ja takaisin avautuva pohdinta Kamppailu totuudesta. Myös toimittaja sanoo sanasensa, kirjan viimeisillä sivuilla on pieni päiväkirja teoksen tekeytymisestä.

20 varastossa

Lisätiedot