Olet täällä

Massaliikuntatapahtuman osallistujaryhmät ja osallistumisen motiivit

Kainuun rastiviikko ja suunnistuksen MM-kilpailut 2013
Takalo, Teemu
978-951-39-6170-1; 0356-1070
Jyväskylän yliopisto.
Studies in sport, physical education and health (223)
2015

Suunnistuksen suosio on kasvanut viime vuosina merkittävästi, mikä näkyy esimerkiksi kuntosuunnistustapahtumien sekä Jukolan viestin osallistujamäärissä. Suosion kasvua voidaan selittää lajin elämyksellisellä luonteella sekä kuntosuunnistuksen eteen tehdyllä kehittämis- ja markkinointityöllä. Suunnistusta voidaankin pitää suunnannäyttäjänä muuttuvassa liikuntakulttuurissa, jossa korostuvat yksilöllisyys ja elämyksellisyys sekä sitoutumattomuus perinteiseen urheiluseuratoimintaan ja lisenssiperusteiseen kilpaurheiluun. Kuntosuunnistus tarjoaa näin mahdollisuuden harrastaa lajia ja osallistua sen tapahtumiin entistä vapaammin.

Teemu Takalo tutki väitöskirjassaan, millaisia suunnistajaryhmiä suunnistuksen MM-kilpailujen yleisökilpailuun, Kainuun Rastiviikolle osallistui. Lisäksi Takalo tarkasteli, millä motiiveilla tapahtumaan osallistuttiin. Tutkimukseen osallistui 1510 suomalaista Kainuun Rastiviikon suunnistajaa.

Kainuun Rastiviikon osallistujista voidaan tunnistaa kuusi suunnistukseen eri tavoin ja motiivein kiinnittynyttä suunnistajaryhmää elämäntapasuunnistajista satunnaisesti suunnistaviin hengailijoihin.

- Erilaiset osallistujaryhmät viestivät siitä, että suunnistuksen pariin ja tapahtumiin on helppo tulla, koska kunto- ja tasosarjoissa voi suunnistaa aina vertaistensa joukossa ja monin eri motiivein. Yhdelle suunnistus on kilpailemista, toiselle kuntoilua, kolmannelle taidollisia haasteita, ja joku vain nauttii sosiaalisesta kanssakäymisestä, Takalo toteaa.

Tapahtumaan tullaan perhekunnittain, koska samassa tapahtumassa suunnistavat niin lapset, isovanhemmat, kuin eri tasoilla lajiin kiinnittyneet vanhemmatkin. Näin suunnistamiseen ja liikuntaan liittyvät pääomat siirtyvät luontevasti seuraaville sukupolville vaalien laji- ja tapahtumakulttuuria.

- Myös muiden lajien soisi ottavan oppia suunnistuksesta siinä, miten tapahtumissa huomioidaan lapsiperheet sekä eri ikäiset ja tasoiset osallistujat, Takalo huomauttaa.

Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää suunnistuksen ja muiden lajien tapahtumien sisällön sekä markkinoinnin kehittämisessä.

- Tapahtuman oheispalveluita kannattaa markkinoida erityisesti aktiivi- ja elämäntapasuunnistajille, jotka kuluttavat tapahtumamatkalla suunnistuksen lisäksi paljon myös muita kuin suunnistukseen liittyviä palveluita. Kilpasuunnistajat sen sijaan näyttäisivät keskittyvän tapahtumassa puhtaasti suunnistamiseen, Takalo kertoo.

Seuraava kehittämisen paikka liikuntatapahtumissa voisi olla esimerkiksi kasvavan ultramatkoihin liittyvän kiinnostuksen hyödyntäminen tapahtumien sisällöissä. Suunnistuksessa suosiossa näyttäisi olevan myös suunnistaminen urbaanissa kaupunkiympäristössä.

- Ultramatkoissa ja kaupunkisuunnistuksessa korostuvat liikunnasta nykyisin usein haettavat elämyksellisyys ja äärikokemukset. Ilmiö tulisi huomioida suunnistuksessa ja kestävyyslajeissa laajemminkin, Takalo neuvoo.

 

15,00 €
Varasto: 
4